In het tweede jaar gaan we verder op het pad dat in het eerste jaar werd ingezet. We zetten in op een uitstekende basisvorming met ruimte voor eigen inbreng. We zetten ook in het tweede jaar in op differentiatie. Voor wiskunde, Frans en Nederlands wordt tijdens differentiatie uren ingezet op extra uitdaging en complexere leerstof of op extra ondersteuning om de doelen van de basisleerstof te behalen.
Ook in het tweede jaar krijgen leerlingen de kans om verder op verkenning te gaan. Dat doen ze door te kiezen voor 1 verkennende basisoptie: een keuzepakket van 5 lesuren dat een heel schooljaar gevolgd wordt.
Een basisoptie is oriƫnterend en verkennend: het is geen definitieve keuze voor een studiedomein in de tweede graad. Nadien zijn alle keuzes nog mogelijk, ook voor andere studiedomeinen.
In het VTI kan je kiezen uit de volgende basisopties (5u/week)
Omdat de lijn tussen sommige vakken van de basisvorming en vakken van de basisoptie zo dun is, kiezen we ervoor om deze vakken te clusteren. In STEM-wetenschappen en STEM-technieken voegen we de uren basisvorming STEM (techniek), de basisoptie STEM en het vak natuurwetenschappen samen tot het vak STEM. In dit vak worden concepten uit natuurwetenschappen, techniek, engineering en wiskunde worden onderzocht en toegepast om (maatschappelijke) problemen op te lossen en nieuwe producten te creƫren.
2A | |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 3 |
Engels | 2 |
Wiskunde | 4 |
STEM (techniek) | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 |
Artistieke vorming | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Basisoptie: | 5 |
| |
| |
| |
Differentiatie wiskunde/Frans | 2 |
Totaal | 32 |