Beschrijving van de studierichting
Biotechnologische STEM-wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. Er is veel aandacht voor onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de wetenschappen biologie, chemie en fysica. De leerlingen denken mede vanuit wiskunde conceptueel na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
Is deze studierichting iets voor jou?
- Je bent gebeten door wetenschap.
- Je toont inzichten in complexe leerinhouden.
- Je legt vlot verbanden tussen leerinhouden en je kan logisch redeneren.
- Je onderzoekt graag wetenschappelijke fenomenen.
- Je lost graag problemen op in biologie, chemie, fysica en biotechnologie.
- Je gaat graag aan de slag in het labo.
- Je bent handig en hebt oog voor detail.
Wat na de tweede graad?
Je kan instromen in de derde graad Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen.
Mits een kleine inhaalbeweging is een overgang ook mogelijk naar
- Technologische Wetenschappen en engineering
- Informatica- en communicatiewetenschappen
- Mechatronica
- Wetenschappen-wiskunde
Verschil tussen Biotechnologische STEM-wetenschappen en Natuurwetenschappen-STEM
In beide richtingen staan biologie, chemie en fysica centraal.
In Biotechnologische STEM-wetenschappen is er meer aandacht en tijd voor experimenteel onderzoek in labo.
In Natuurwetenschappen-STEM komt wiskunde op een meer doorgedreven manier aan bod zodat leerlingen vlot kunnen doorstromen naar richtingen met minimum 6u wiskunde in de derde graad.
In het VTI kiezen we ervoor om in beide richtingen STEM-projecten aan te bieden.
Verschil tussen Biotechnologische STEM-wetenschappen en Technologische Wetenschappen
In Biotechnologische STEM-wetenschappen staan biologie, chemie en fysica centraal en is er aandacht en tijd voor experimenteel onderzoek in labo.
In Technologische Wetenschappen komen fysica en wiskunde op een meer doorgedreven manier aan bod zodat leerlingen vlot kunnen doorstromen naar richtingen met minimum 6u wiskunde in de derde graad.
In beide richtingen komt het STEM-geïntegreerd probleemoplossen nadrukkelijk aan bod: in Biotechnologische STEM-wetenschappen in biotechnische contexten, in Technologische Wetenschappen in technologische contexten.
Verschil tussen Biotechnologische STEM-wetenschappen en Biotechnieken
In beide richtingen ligt de focus op de vakken biologie, chemie en fysica.
Aangezien de richting Biotechnologische STEM-wetenschappen tot de doorstroomfinaliteit behoort, gelden daar omvangrijkere leerplannen voor wiskunde, Nederlands, Frans en Engels.
Biotechnieken is een theoretisch-praktische studierichting. In chemie en biologie ontwikkel je de competenties van een toekomstige labomedewerker. In fysica en productietechnieken leer je onderzoeken en problemen oplossen in een industriële context.
3e jaar | 4e jaar | |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Biologie + labo | 3 | 3 |
Chemie + labo | 3 | 3 |
Fysica + labo | 3 | 3 |
Wiskunde | 4 | 4 |
STEM | 3 | 3 |
Realisatie leerplandoelen GFL / ICT | 1 | 1 |
Totaal | 32 | 32 |