In het tweede jaar gaan we verder op het pad dat in het eerste jaar werd ingezet. We zetten in op een uitstekende basisvorming met ruimte voor eigen inbreng. Net zoals in de horizonuren, krijg je in het tweede jaar ook de kans om verder op verkenning te gaan. Dat doe je eerst en vooral in een verkennende basisoptie. Dat is een keuzepakket van 5 lesuren dat je een heel schooljaar volgt.
Een basisoptie is nog geen definitieve keuze voor een studiedomein in de tweede en derde graad. Nadien zijn alle keuzes nog mogelijk, ook voor andere studiedomeinen. Een basisoptie is dus oriƫnterend en verkennend bedoeld.
In het VTI kan je kiezen uit de volgende basisopties (5u/week)
Naast een basisoptie kies je ook een keuzegedeelte (2 lesuren). Het keuzegedeelte is in het VTI een lightversie van een basisoptie. De nadruk ligt op het verder verkennen van een studiedomein. In het VTI kan je kiezen uit de volgende keuzes (2u/week)
- Sport
- Moderne Talen
- STEM (enkel voor leerlingen die STEM niet als basisoptie kiezen)
- Voeding & horeca (enkel voor de leerlingen die Voeding & horeca niet als basisoptie kiezen)
Omdat de lijn tussen sommige vakken van de basisvorming en vakken van de basisoptie zo dun is, kiezen we ervoor om deze vakken te clusteren.
In STEM-wetenschappen en STEM-technieken voegen we de uren basisvorming STEM (techniek), de basisoptie STEM en natuurwetenschappen samen tot het vak STEM.
2A | |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 3 |
Engels | 2 |
geschiedenis | 2 |
godsdienst | 2 |
muziek | 1 |
beeld | 1 |
lichamelijke opvoeding | 2 |
wiskunde | 4 |
aardrijkskunde | 1 |
natuurwetenschappen | 1 |
STEM (techniek) | 2 |
basisoptie | 5 |
keuzegedeelte | 2 |