Wetenschappen-STEM (ASO)

Wetenschappen-STEM (ASO)

ASO Wetenschappen met extra STEM-kracht?
In een STEM-school natuurlijk!

Tweede graad: 3 Wetenschappen-STEM

Denken in hokjes beperkt je zicht

Denken in hokjesNaast het belang van moderne talen in de lessentabel (typisch voor ASO), gaan aanzienlijk wat uren naar wiskunde en de natuurwetenschappen (biologie, chemie en fysica). We streven naar een maximale integratie van de wetenschapsvakken en stappen af van het typische hokjesdenken. Het is maar als je over de muren van de wiskunde en wetenschappen gaat kijken, dat je tot interessante ontdekkingen en linken komt. De volgorde van de leerstof wiskunde wordt aangepast aan de noden in de andere vakken. De toepassingen in het vak wiskunde zijn gelinkt aan andere wetenschappen. Ook tussen de verschillende natuurwetenschappen is geen duidelijke lijn te trekken. Het zelf exploreren van de wetenschappen staat centraal.

STEMNiet enkel wiskunde en wetenschappen bieden we geïntegreerd aan. We nemen ook technologie en engineering mee in het verhaal. Zo wordt deze richting een echte STEM-richting die leerlingen in staat stelt om (maatschappelijke) problemen te onderzoeken en oplossingen te bedenken.

De focus ligt bij STEM op het probleemoplossend denken en ontwerpen, cruciale vaardigheden in onze huidige samenleving. Programmeren en computationeel denken zijn essentiële onderdelen van menig STEM-project.

Input --> Computer --> Output

“The best way to change the future is to design it.” (Onur Mustak Cobanli)

De toekomst ligt aan de voeten van jongeren met een goede bagage aan wiskunde, wetenschappen en STEM…

Deze geïntegreerde aanpak en de aandacht voor STEM is de ideale voorbereiding op ingenieursstudies.

“Tijdens mijn ingenieursopleiding ontdekte ik pas echt de gigantische speeldoos die je met wetenschappen opent. De ongelooflijke creativiteit die je kan botvieren. Je combineert theorieën en opeens zie je de grenzen tussen vakken vervagen. Dat fysica, biologie en chemie een grote overlap hebben en je wetmatigheden uit het ene vak in het andere kan gebruiken.”
Henk Rijckaert, industrieel ingenieur en stand-upcomedian, interview in Klasse maart 2020

2020-2021  
ALGEMENE VORMING
Nederlands 4
Frans 4
Engels 3
godsdienst 2
lichamelijke opvoeding 2
geschiedenis
2
aardrijkskunde 1
RICHTINGSPECIFIEKE VORMING
wiskunde 5
biologie 2
chemie 2
fysica 2
STEM 3